Skip to content

Czy każdy sprint musi być udany?

Gdy zespół pracujący w Scrumie kończy swój kolejny udany sprint, wszyscy są zadowoleni. Czy jeśli jest to dwudziesty taki przypadek z rzędu, to wszystko działa idealnie? A co, jeśli zespół właśnie zawalił kolejny, piąty sprint? Czym jest właściwie udany sprint i czy każda iteracja musi się kończyć sukcesem?

Udany sprint a Cel Sprintu

Najprostszym miernikiem sukcesu sprintu w Scrum jest osiągnięty Sprint Goal. Jest to pewnego rodzaju uproszczenie i może powodować pewne problemy, o czym przeczytasz dalej.

W niektórych organizacjach za wyznacznik “dobrego zespołu” przyjmuje się właśnie skuteczność w realizacji Celu Sprintu. Jest to bardzo łatwa do analizy metryka, mająca wartość zero lub jeden. Kłopot polega na tym, że posługiwanie się nią w oderwaniu od kontekstu oraz innych danych może być mylące. 

Czym jest Sprint Goal? 

Sprint Goal jest celem, jaki deweloperzy decydują się zrealizować w ciągu planowanej iteracji. Oczywiście Product Owner ma na niego wpływ, gdyż to on wyznacza kierunek prac.

Dobrze zdefiniowany Cel Sprintu pomaga się skupić zespołowi podczas iteracji na tym, co najważniejsze. Kładzie też nacisk na współpracę pomiędzy poszczególnymi członkami, a nie realizowanie pojedynczych, indywidualnych zadań.

Czy nieudany sprint nic nie daje?

Według Scrum Guide, sprint jest czasem, w którym pomysły są przekształcane w wartość. Celem może być na przykład nowa funkcjonalność aplikacji, rozwiązanie problemu klienta lub dodanie kolejnego klocka do infrastruktury.

Jeśli jednak w danej iteracji cel nie zostaje osiągnięty, zdobywamy niezwykle cenną wiedzę. Ona także może być wartością, gdyż wpływa na zrozumienie domeny produktu, ograniczeń technicznych lub odkryciu dodatkowych zależności.

Dlatego tak ważna jest skuteczna Retrospektywa Sprintu, dzięki której możesz wyciągnąć odpowiednie wnioski na przyszłość. To sprawi, że twój produkt będzie się rozwijał jeszcze lepiej, a nieudany sprint wcale nie będzie katastrofą.

Nadzwyczajne sytuacje w trakcie sprintu

Porażka w realizacji Celu Sprintu może mieć także bardzo proste podwody, które były ciężkie lub niemożliwe do przewidzenia. Jeśli nagle połowa zespołu wylądowała na L4 lub większa jego część musiała zaangażować się w awarię na produkcji, to realizacja początkowego planu będzie prawdopodobnie niemożliwa. Nieosiągnięty Sprint Goal analizuj więc z różnych perspektyw.

Gdy każdy Sprint kończy się sukcesem

Wyobraź sobie następującą sytuację: w twojej firmie pojawia się zasada, że za każdy udany sprint (a więc osiągnięty Cel Sprintu) członkowie zespołu otrzymują premię w wysokości 10% pensji. Jaki efekt przewidujesz?

Według mnie czysto ludzka chęć wygranej spowoduje spadek dostarczanej wartości. Dlaczego? To proste, definiowane Cele Sprintu będą niezwykle łatwe, aby zapewnić sobie nagrodę.

Taki pomysł zapewne nie został zastosowany w zbyt wielu organizacjach, ale przeciwny do niego już tak. Czy nie słyszałeś o firmach, w których po nieudanym sprincie wyciągano konsekwencje lub piętnowano zespół? Aby zapewnić sobie spokój, wystarczy więc definiować niezbyt wymagający Sprint Goal. 

Scrum wymaga odwagi

Scrum pomaga poszczególnym osobom, zespołom i organizacjom wytwarzać wartość poprzez adaptacyjne rozwiązywanie złożonych problemów. Krótkie iteracje i pętla zwrotna ma ułatwić proces uczenia i umożliwić reakcję i dostosowanie się do zmieniającego się środowiska.

Wytwarzając zwinnie projekty twój zespół eksperymentuje i porusza się w niepewnym środowisku. Z tego względu musi się wykazać jedną z wartości Scrum, czyli odwagą. Aby osiągnąć odpowiednie cele, czasem musi zaryzykować, zmienić dotychczasowe podejście. W takim środowisku nigdy nie możesz być pewny sukcesu. 

Kiedy nieudany sprint jest problemem?

Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi i można użyć ulubionego przez Scrum Masterów i Agile Coachów stwierdzenia “to zależy”. Bardzo ważny jest kontekst zespołu, produktu, organizacji.

Najlepiej zastosować zdrowy rozsądek. Jeśli zespół dowozi każdy sprint, warto się zastanowić, czy stawia sobie odpowiednio ambitne cele. Z drugiej strony, jeśli kilka iteracji z rzędu kończy porażką, trzeba głębiej poszukać przyczyny.

Natomiast, jeśli zespół raz na jakiś czas ponosi porażkę, może to oznaczać zdrową sytuację. Wyznacza sobie ambitne cele, eksperymentuje, a podczas Retrospektywy Sprintu wyciąga odpowiednie wnioski na przyszłość. Czy nie o to właśnie chodzi w całej tej zwinności?

Published inAgile

One Comment

  1. Pierwszy sprint jak pierwszy naleśnik, rzadko kiedy jest udany 😉

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *